Wat is chlamydia?

Chlamydia is een geslachtsziekte oftewel een soa die wordt veroorzaakt door de bacterie “Chlamydia Trachomatis” welke zich kan hechten aan het slijmvlies waardoor een ontsteking kan optreden in de baarmoedermond, urinebuis, anus of keel. Chlamydia is de meest voorkomende soa in Nederland.

Een besmetting met deze seksueel overdraagbare aandoening gaat maar zelden gepaard met klachten. Ongeveer de helft van de mannen en het merendeel van de vrouwen merkt niet op dat zij een soa onder de leden hebben. Dit betekent dat je met de ziekte kunt rondlopen zonder er iets van te merken en onbewust de infectie kan overdragen.

Wanneer moet je je laten testen op chlamydia?

Je kunt je op chlamydia laten testen in de volgende gevallen:

• Je hebt onveilig sekscontact gehad
  • Je bent gewaarschuwd door iemand voor een soa
  • Je hebt klachten die op een chlamydia-infectie duiden (zie symptomen chlamydia)

Symptomen van chlamydia

• Pijn of een branderig gevoel bij het plassen
  • Afscheiding uit de plasbuis vooral ’s ochtends
  • Pijn in de balzak
  • Jeuk of irritatie bij de anus (na anale seks)
  • Bloederig afscheiding bij de ontlasting en diarree (na anale seks)

• Pijn of branderig gevoel bij het plassen
  • Pijn in de onderbuik (met of zonder koorts)
  • Pijn en bloedverlies tijdens of na het vrijen
  • Jeuk of irritatie bij de anus (na anale seks)
  • Bloederig afscheiding bij de ontlasting en diarree (na anale seks)
  • Vaginale bloeding tussen twee menstruaties
  • Meer of veranderende vaginale afscheiding
  • Ontsteking bekkengebied met koorts

Hoe raak je besmet met chlamydia?

Deze soa wordt veroorzaak door de bacterie Chlamydia Trachomatis die zich in het slijmvlies nestelt en zorgt voor een ontsteking van de baarmoedermond, urinebuis, anus of keel. Door onbeschermd seksueel contact ontstaat het risico op besmetting. Echter bij orale seks (contact tussen mond en geslachtsdelen : pijpen of beffen) wordt chlamydia zelden overgedragen.

Gevolgen van onbehandelde chlamydia

Omdat chlamydia vaak geen verschijnselen heeft, is het verstandig om je regelmatig te laten testen op soa ziektes. Indien de soa-test aantoont dat iemand chlamydia heeft, is het belangrijk om de infectie zo snel mogelijk te laten behandelen om ernstige gevolgen zoals onvruchtbaarheid te voorkomen.

Onbehandelde chlamydia kan leiden tot de volgende complicaties:

Bij mannen:

• Tijdelijke vermindering van vruchtbaarheid
  • Ontsteking in de prostaat
  • Ontsteking in de bijbal

Bij vrouwen:

• Vermindering van vruchtbaarheid
  • Ontsteking in het bekkengebied
  • Ontsteking in de eileiders
  • Chronische buikpijn

Hoe wordt chlamydia vastgesteld?

Chlamydia kan worden aangetoond vanaf 10 dagen na het seksueel contact. Omdat chlamydia zich aan verschillende slijmvliezen (penis, vagina, keel, anus) kan hechten, is het mogelijk om deze soa op verschillende manieren aan te tonen afhankelijk van het soort seksueel contact:

• Door middel van een uitstrijkje van de vagina
  • Door middel van een uitstrijkje van de anus zowel bij mannen als vrouwen
  • Door middel van een uitstrijkje van de keel van zowel mannen als vrouwen

Anonieme chlamydia test en uitslag binnen 1 werkdag

Nadat je een anonieme soa test op chlamydia hebt laten doen worden de afgenomen monsters onmiddellijk in het laboratorium onderzocht en geanalyseerd. De uitslag zullen wij binnen 1 werkdag aan jou doorgeven middels de door jou gewenste methode (sms, mail, telefonisch). Je kunt ook zelf contact opnemen met ons voor het opvragen van de uitslag.

Hoe wordt chlamydia behandeld?

Naar aanleiding van jouw soa test om vast te stellen of je een chlamydia-infectie hebt opgelopen, communiceren wij jou de uitslag binnen 2 werkdagen volledig discreet en anoniem. Indien de uitslag negatief is, hoef je geen behandeling te ondergaan.
Wanneer de uitslag positief is, betekent dit dat je deze soa bij je draagt. Daarom is het verstandig om de behandeling gelijk te starten. Dit kan uiteraard in één van onze soaklinieken.

Chlamydia is goed te genezen en te behandelen met antibiotica. Jouw partner dient ook geteste en behandeld te worden en het liefst tegelijkertijd met jou antibiotica in te nemen. Als dit niet tegelijkertijd kan, dan in ieder geval zo snel mogelijk na elkaar. Chlamydia kun je tot een week na behandeling overdragen, het is daarom aanbevolen om in die week seksueel contact te vermijden of in ieder geval een condoom te gebruiken.

Als uit de soa test blijkt dat je de geslachtsziekte chlamydia hebt, adviseren wij jou om jouw sekspartners van de laatste zes maanden te waarschuwen zodat zij zich op de soa chlamydia kunnen laten testen. Zodoende wordt het risico op onbedoelde doorbesmetting, herinfectie bij jezelf of uitbreiding van de ziekte voorkomen. Bij ons kun je er ook voor kiezen om jouw sekspartner(s) anoniem te laten waarschuwen; iets wat wij op een zeer discrete wijze doen en zonder jouw naam bekend te maken.

Wegens het besmettelijke karakter van de soa chlamydia raden wij jou aan bij elk seksueel contact een condoom te gebruiken. Vrij je toch onbeschermd, dan is het verstandig om je regelmatig te laten testen!