Wat is gonorroe?

Gonorroe ook wel een druiper genoemd, is een seksueel overdraagbare aandoening die zeer besmettelijk is. Deze infectie wordt veroorzaakt door een bacterie (Neisseria gonorrhoeae) welke voor verschillende symptomen zorgt. De verschijnselen zijn vaak onzichtbaar bij vrouwen terwijl mannen duidelijke klachten ervaren.

Wanneer moet je je laten testen op gonorroe?

Je kunt je op gonorroe laten testen in de volgende gevallen:

• Je hebt onveilig sekscontact gehad
  • Je bent gewaarschuwd door iemand voor gonorroe of een andere soa
  • Je hebt klachten die op een gonorroe duiden (zie symptomen gonorroe)

Symptomen van gonorroe

• Ontsteking urinebuis, bijballen en endeldarm
  • Geelgroene pus uit de penis (druiper)
  • Slijmerig en doorzichtig afscheiding uit de penis
  • Irritatie of pijn tijdens het plassen
  • Jeuk of irritatie bij de anus
  • Pusachtige of slijmerig afscheiding bij de ontlasting (na anale seks)
  • Keelontsteking (na orale seks)
  • Opgezette klieren in de hals (na orale seks)
  • Andere ontstekingen in het lichaam

• Pijnlijk en branderig gevoel bij plassen
  • Jeukend en branderig gevoel van de vagina
  • Vies ruikende vaginale afscheiding
  • Verhoogde aandrang tot plassen
  • Jeuk of irritatie bij de anus
  • Vaginale bloeding tussen periodes
  • Verhoogde vaginale afscheiding
  • Pusachtige of slijmerig afscheiding bij de ontlasting (na anale seks)
  • Keelontsteking (na orale seks)
  • Opgezette klieren in de hals (na orale seks)
  • Andere ontstekingen in het lichaam

Hoe raak je besmet met gonorroe?

Deze soa is een bacteriële  infectie die wordt veroorzaakt door de bacterie Neisseria gonorrhoeae die zich kan hechten aan het slijmvlies van de vagina, penis, anus, keel, ogen of baarmoederhals. Door onbeschermd seksueel contact ontstaat het risico op besmetting. Overdracht vindt plaats bij vrijen, pijpen, vingeren, aftrekken, kontlikken (rimmen) of het tegen elkaar aanwrijven van geslachtsdelen (penis/vagina, penis/penis, penis/anus, vagina/vagina).

Gevolgen van onbehandelde gonorroe

Gonorroe kan spontaan genezen maar leidt meestal tot onaangename complicaties. Wanneer deze soa niet tijdig behandeld wordt, kan de infectie zich bij mannen uitbreiden naar de prostaat en bijbal. In sommige gevallen kan de gonorroe-infectie zelfs onvruchtbaarheid en vernauwing van de plasbuis teweegbrengen.

Bij vrouwen kan onbehandelde gonorroe het slijmvlies van de baarmoeder, buikvlies of eierstokken aantasten. Er kunnen ontstekingen ontstaan in het bekken, ook wel PID (pelvic inflammatory disease). De infectie veroorzaakt daardoor onvruchtbaarheid en vergroot de kans op zowel buitenbaarmoederlijke zwangerschap als chronische onderbuikspijn. Een besmetting met deze soa ziekte kan tijdens de zwangerschap tot miskramen leiden, het te vroeg breken van de vliezen en ontsteking van het baarmoederslijmvlies veroorzaken.

Hoe wordt gonorroe vastgesteld?

Gonorroe kan worden aangetoond vanaf 10 dagen na het seksueel contact. Omdat gonorroe zich aan verschillende slijmvliezen (penis, vagina, keel, anus) kan hechten, is het mogelijk om deze soa op verschillende manieren aan te tonen afhankelijk van het soort seksueel contact:

• Door middel van een uitstrijkje van de vagina
  • Door middel van een uitstrijkje van de anus zowel bij mannen als vrouwen
  • Door middel van een uitstrijkje van de keel van zowel mannen als vrouwen

Anonieme gonorroe test en uitslag binnen 1 werkdag

Nadat je een anonieme soa test op gonorroe hebt laten doen worden de afgenomen monsters onmiddellijk in het laboratorium onderzocht en geanalyseerd. De uitslag zullen wij binnen 1 werkdag aan jou doorgeven middels de door jou gewenste methode (sms, mail, telefonisch). Je kunt ook zelf contact opnemen met ons voor het opvragen van de uitslag.

Hoe wordt gonorroe behandeld?

Naar aanleiding van jouw soa test om vast te stellen of je een gonorroe-infectie hebt opgelopen, communiceren wij jou de uitslag volledig discreet en anoniem. Indien deze negatief is, hoef je geen behandeling te ondergaan.

Wanneer de uitslag positief is, betekent dit dat je deze soa bij je draagt. Daarom is het raadzaam om de behandeling gelijk te starten. Dit kan uiteraard in één van onze soa klinieken. Een infectie met gonorroe is goed te genezen en wordt behandeld met een antibioticakuur. Gonorroe is besmettelijk tot een week na de behandeling. Het is daarom aanbevolen om seksueel contact te vermijden of in ieder geval een condoom te gebruiken gedurende deze periode.

Het doormaken en behandelen van een gonorroe infectie geeft geen immuniteit. Dit houdt in dat je opnieuw besmet kunt raken als je onveilige seks hebt. Een gonorroe infectie is zeer besmettelijk, daarom raden wij jou aan jouw sekspartner(s) te informeren zodat zij ook getest en behandeld kunnen worden. Hiermee voorkom je dat jullie de ziekte op elkaar of op anderen kunnen overdragen

Als uit de soa test blijkt dat je de geslachtsziekte gonorroe hebt, adviseren wij jou om jouw sekspartners van de laatste zes maanden te waarschuwen zodat zij zich op gonorroe kunnen laten testen. Zodoende wordt het risico op onbedoelde doorbesmetting, herinfectie bij jezelf of uitbreiding van de ziekte voorkomen. Bij ons, kun je er ook voor kiezen om jouw sekspartners anoniem te laten waarschuwen; iets wat wij op een zeer discrete wijze doen en zonder jouw naam bekend te maken.

Wegens het zeer besmettelijke karakter van de soa gonorroe raden wij jou aan condooms te gebruiken bij elk seksueel contact. Vrij je toch onbeschermd, dan is het verstandig om je regelmatig te laten testen!