Wat is herpes genitalis?

Herpes genitalis is een SOA waarbij er pijnlijke blaasjes aanwezig zijn rond en op de geslachtsdelen. Het wordt wordt veroorzaakt door het herpes simplex virus (HSV). Er zijn twee typen herpes simplex virussen, namelijk herpes simplex type 1 (HSV-1) en herpes simplex type 2 (HSV-2).

Van alle herpes genitalis infecties wordt 80% veroorzaakt door HSV-2, de overige 20% is HSV-1 de verantwoordelijke. HSV-1 staat ook bekend als de veroorzaker van de alombekende  koortslip (herpes labialis). Door orale seksuele contacten kan HSV-1 dus ook worden over gebracht naar de geslachtsdelen en zo een genitale herpes veroorzaken.

Eenmaal geïnfecteerd met het virus, blijft het levenslang in je lichaam aanwezig. De meeste mensen hebben daar over het algemeen geen last van. Bij sommigen kan het virus weer actief worden door verschillende prikkels zoals zonlicht, stress, vermoeidheid, koorts of menstruatie.

Wanneer moet je je laten testen op herpes genitalis?

Indien je klachten en zweertjes en/of blaasjes hebt hoef je over het algemeen geen test af te nemen omdat de diagnose herpes genitalis vaak door de arts gesteld kan worden op basis van de symptomen en het zien van de blaasjes. Het is dan ook verstandig om de zweertjes/blaasjes te laten beoordelen. Bij twijfel kan er getest worden. Echter, kan dit alleen als er blaasjes aanwezig zijn. Er zal dan materiaal van het blaasjes of zweertje worden afgenomen. Deze test is het meest betrouwbaar als de blaasjes er nog niet zo lang zitten. Wacht dus niet te lang met het maken van een afspraak als je blaasjes hebt. Als uit de test blijkt dat je besmet bent met het herpesvirus dan vertelt deze test je ook met welk type van het herpesvirus je besmet bent geraakt.

Symptomen van herpes genitalis

• Jeukende, geirriteerde en/of pijnlijke huid
  • Pijnlijke blaasjes of zweertjes
  • Koorts, spierpijn, gevoel van onwelzijn, opgezette klieren
  • Branderig, schrijnende pijn bij het plassen
  • Vaginale afscheiding

Niet iedereen die besmet is met het HSV  krijgt klachten of  verschijnselen van herpes genitalis. De verschijnselen ontstaan gemiddeld binnen een week na infectie. De eerste voortekenen kunnen bestaan uit een jeukende, branderige of irriterende huid. Vervolgens ontstaan er branderige, pijnlijke blaasjes op de huid en slijmvliezen van de penis, de vagina of de anus. Dit kan samengaan met koorts en opgezette klieren in de liezen. De blaasjes gaan open en genezen vanzelf. Daarnaast kun je een branderig gevoel hebben bij het plassen. Een allereerste infectie kan heftig voorlopen waarbij je je erg ziek voelt en pijn ervaart. Bij een heractivering van de infectie zijn de klachten minder uitgesproken. ook zijn er dan vaak maar enkele blaasjes. Er is geen verschil in symptomen bij een infectie door HSV-2 of HSV 1 infectie. Wel geeft een HSV-1 infectie minder recidieven in het genitale gebied dan een infectie met HSV-2.

Testen op herpes wanneer je geen symptomen ervaart is mogelijk maar heeft heeft geen waarde. Dit komt doordat het gros van de mensen ooit wel een infectie met een herpesvirus heeft gehad, zoals een koortslip en dus antistoffen heeft tegen een bepaald type herpesvirus. De test kan daarin niet goed onderscheid maken en toont dan ook in de meeste gevallen antistoffen tegn herpes aan in het bloed. Dit betekent echter niet dat je herpes genitalis (HSV-2) hebt. Om die reden bieden wij de bloedtest op herpes simplex niet aan.

Hoe raak je besmet met herpes genitalis?

Het virus wordt overgedragen via direct contact tussen de huid en slijmvliezen. De besmettelijkheid is het groot in de eerste 3 weken en wanneer er blaasjes aanwezig zijn. Condooms beschermen niet voldoende omdat die  niet het hele genitale gebied bedekken. Indien er geen blaasjes aanwezig zijn, is de kans op overdracht aanzienlijk minder.

Gevolgen van onbehandelde herpes genitalis

De blaasjes verdwijnen vanzelf binnen 1 tot 4 weken. Echter, kan het blaasje gaan infecteren. Tevens kunnen mensen met een herpes genitalis tegelijk ook andere SOA’s hebben. Deze kun je makkelijker oplopen als je blaasjes hebt. Daarom is het heel belangrijk om je te  laten testen op soa’s wanneer je een herpes genitalis infectie hebt opgelopen.

Anonieme herpes genitalis test en uitslag binnen 1 werkdag

Nadat je een anonieme soa test op herpes genitalis hebt laten doen worden de afgenomen monsters onmiddellijk in het laboratorium onderzocht en geanalyseerd. De uitslag zullen wij binnen 1 werkdag aan jou doorgeven middels de door jou gewenste methode (sms, mail, telefonisch). Je kunt ook zelf contact opnemen met ons voor het opvragen van de uitslag.

Hoe wordt herpes genitalis behandeld?

Een infectie met herpes genitalis wordt in de meeste gevallen niet behandeld omdat het virus onschuldig is. De behandeling verwijdert het virus namelijk niet uit het lichaam, maar vermindert de duur en hevigheid van de klachten. Welke behandeling geschikt is hangt af van de ernst en de duur van de klachten. Bij geringe klachten wordt er een indrogend zalfje voorgeschreven. Bij ernstige klachten of een uitgebreide eerste infectie wordt er gestart met een antiviraal middel. Dit heeft alleen zin als hiermee vroegtijdig wordt gestart. Indien er meerdere aanvallen per jaar voorkomen kan een antiviraal middel ook als onderhoudsdosering worden gebruikt.

Als uit de soa test blijkt dat je de geslachtsziekte gonorroe hebt, adviseren wij jou om jouw sekspartners van de laatste zes maanden te waarschuwen zodat zij zich op gonorroe kunnen laten testen. Zodoende wordt het risico op onbedoelde doorbesmetting, herinfectie bij jezelf of uitbreiding van de ziekte voorkomen. Bij ons, kun je er ook voor kiezen om jouw sekspartners anoniem te laten waarschuwen; iets wat wij op een zeer discrete wijze doen en zonder jouw naam bekend te maken.

Wegens het zeer besmettelijke karakter van de soa gonorroe raden wij jou aan condooms te gebruiken bij elk seksueel contact. Vrij je toch onbeschermd, dan is het verstandig om je regelmatig te laten testen!

Bron: thuisarts.nl, LCI richtlijnen, Huidziekten.nl, Soaaids.nl