Wat is hiv?

De afkorting hiv staat voor “humaan immunodeficiëntievirus”. Hiv is een virus dat het immuunsysteem aantast en daardoor het lichaam vatbaarder maakt voor infecties, waaronder andere soa. Net zoals bij andere seksueel overdraagbare aandoeningen, kun je besmet zijn met hiv zonder dat je er iets van merkt.

Hoewel hiv niet vaak voorkomt in Nederland is het toch verstandig eens in de zoveel tijd een hiv test te doen. Zeker wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe relatie hebt of wisselende sekspartners hebt. Deze soa kan optreden als gevolg van bloedcontact, onbeschermd seksueel contact en door besmetting van het kind tijdens zwangerschap en bevalling. Hiv kan zich ontwikkelen tot aids (acquired immunodeficiency syndrome), wanneer de infectie onbehandeld blijft.

Er is pas sprake van aids wanneer het afweersysteem van een met hiv geïnfecteerd lichaam niet langer tegen veelvoorkomende ziekteverwekkers, zoals een verkoudheidsvirus, kan vechten.

• INSTI® HIV Zelftest is de enige CE gekeurde test voor hiv in Nederland.
  • Direct thuis uit te voeren d.m.v. een vingerprik.
  • Uitslag na 1 minuut af te lezen.
  • Bij een positieve uitslag moet via onze kliniek een confirmatietest worden uitgevoerd om te kijken of je echt hiv hebt. Indien ook deze test positief is dan is de diagnose hiv gesteld. StadsKliniek zal je verder begeleiden en je doorsturen naar een hiv behandelcentrum.
  • Volg goed de gebruiksaanwijzing van de test. Als de test niet goed wordt uitgevoerd dan is de uitslag niet betrouwbaar.

Wanneer moet je je laten testen op hiv?

Het virus dat hivinfectie veroorzaakt, wordt overgedragen via sperma, bloed, voorvocht, vaginaal vocht of moedermelk.

Je kunt je op hiv laten testen in de volgende gevallen:

• Je hebt onveilig seksueel contact gehad (bij anale seks is de kans groter), (pijpen en beffen zijn ook risicofactoren bij contact met sperma en/of bloed in de mond)
  • Je bent man en hebt onveilige seks met mannen
  • Je hebt seks gehad met iemand uit een hoog risicogebied (Sub-Sahara Afrika, Azie of Zuid-Amerika)
  • Je bent gewaarschuwd door iemand voor hiv of een andere soa
  • Er is iets misgegaan met condoom tijdens het vrijen
  • Je hebt klachten die op een hivinfectie duiden (zie symptomen hiv)
  • Je hebt een nieuwe relatie en je wilt stoppen met het gebruiken van condooms

Symptomen van hiv

In de meeste gevallen zijn de symptomen van hiv niet heel erg duidelijk. Daarom blijft een infectie met hiv in het eerste stadium vaak langdurig onopgemerkt. De symptomen van hiv verschijnen afhankelijk van het stadium waar deze soa ziekte zich bevindt.

Eerste fase/acuut retroviraal syndroom (één tot zes weken na besmetting)
  • Griepachtige klachten
  • Keelpijn
  • Koorts
  • Gevoel van malaise
  • Huiduitslag
  • Hoofdpijn achter de ogen
  • Gezwollen lymfklieren
Latente infectie

Gedurende dit stadium kan het zijn dat je niets merkt van een hivinfectie. Klachten kunnen wel aanwezig zijn, maar zijn soms onduidelijk of onbegrepen:

• Moeheid
  • Diarree
  • Gewichtsverlies
  • Kortademigheid
  • Gezwollen of ontstoken lymfklieren
  • Bloedarmoed of andere bloedafwijkingen
  • Koorts
  • Nachtzweten
  • Tintelingen in handen/armen en/of voeten/benen
  • Schimmelinfecties
  • Vaak opflakkerende koortslip of gordelroos
  • Eczeem
  • Andere soa zoals hepatitis B of C
Vergevorderd fase (aidsgerelateerde klachten)

Een hivinfectie die onbehandeld blijft zal het afweersysteem zodanig onderdrukken dat het infecties en celdelingen niet langer kan onderdrukken. Hierdoor kunnen de volgende symptomen tot uiting komen:

• Longontstekingen
  • Tuberculose
  • Hardnekkige schimmelinfecties
  • Ernstige herpesuitingen
  • Dementie
  • Verminderd gevoel in armen en benen
  • Kanker

Als uit de soa test blijkt dat je met hiv geïnfecteerd bent, adviseren wij jou om jouw sekspartners te waarschuwen zodat zij zich ook kunnen laten testen op deze soa. Zodoende wordt het risico op onbedoelde doorbesmetting of uitbreiding van de ziekte voorkomen. Bij ons kun je er ook voor kiezen om jouw sekspartners anoniem te laten waarschuwen; iets wat wij op een zeer discrete wijze doen en zonder jouw naam bekend te maken.

Wegens het zeer besmettelijke karakter van hiv raden wij jou aan bij elk seksueel contact een condoom te gebruiken. Vrij je toch onbeschermd, dan is het verstandig om je je regelmatig te laten testen!