Wat is Mycoplasma genitalium?

Mycoplasma genitalium is een  soa die  door een bacterie wordt veroorzaakt. Deze bacterie werd voor het eerst in 1980 ontdekt en wordt sindsdien in verband gebracht met plasbuisklachten, zoals afscheiding, pijn bij het plassen en jeuk in de plasbuis. Bij mannen die deze klachten hebben en waarvan bekend is dat ze niet door chlamydia of gonorroe zijn veroorzaakt, wordt in 10 à 35% van de gevallen Mycoplasma genitalium als veroorzaker gevonden. Ook bij vrouwen kan Mycoplasma genitalium de veroorzaker zijn van klachten die passen bij een soa zoals veranderde afscheiding, pijn in de onderbuik, ontsteking van de baarmoedermond of het baarmoederslijmvies. Symptomen van een blaasontsteking kunnen ook wijzen op een mycoplasma genitalium-infectie. Er wordt verondersteld dat 1% van de mannen en 3% van de vrouwen van de totale bevolking de bacterie Mycoplasma genitalium bij zich draagt. Waarschijnlijk ondervindt het grootste deel van de mannen en iets meer dan de helft van de vrouwen geen klachten bij een infectie met Mycoplasma genitalium.

Wanneer moet je je laten testen op Mycoplasma genitalium?

Testen op mycoplasma genitalium gebeurt in de meeste gevallen  nadat chlamydia en gonorroe zijn uitgesloten en dat je toch klachten hebt. Ben je gewaarschuwd voor deze soa dan kun je natuurlijk ook meteen testen op Mycoplasma genitalium. Het is echter wel belangrijk dat chlamydia en gonorroe dan ook worden uitgesloten.

Symptomen van Mycoplasma genitalium

• Branderig gevoel bij het plassen
  • Afscheiding
  • prostaatontsteking

• Vaginale afscheiding
  • Branderig gevoel bij het plassen
  • Contactbloedingen of tussentijdsebloedingen
  • Lage onderbuikspijn

Hoe raak je besmet met Mycoplasma genitalium?

Mycoplasma genitalium wordt overgedragen via seksueel contact. Tijdens het vrijen, komen de slijmvliezen met elkaar in contact en worden lichaamsvloeistoffen uitgewisseld waarin de bacterie Mycoplasma genitalium zich bevindt.

Gevolgen van onbehandelde Mycoplasma genitalium

Wanneer chlamydia en gonorroe infectie is uitgesloten terwijl  je nog klachten hebt, raden wij aan  om een  mycoplasma genitalium test te laten doen. De gevolgen van een onbehandelde mycoplasma infectie zijn:

Bij Mannen:

• Bijbalontsteking

Bij vrouwen

• Ontsteking in het kleine bekken (endometritis, salpingitis)
  • Verminderde vruchtbaarheid

Hoe wordt Mycoplasma genitalium vastgesteld?

Mycoplasma genitalium kan  aangetoond worden vanaf 21 dagen na het seksuele contact.

• Door middel van een vaginaal uitstrijkje

Anonieme Mycoplasma genitalium test en uitslag binnen 1 werkdag

Nadat je een anonieme soa test op Mycoplasma genitalium hebt laten doen worden de afgenomen monsters onmiddellijk in het laboratorium onderzocht en geanalyseerd. De uitslag zullen wij binnen 1 werkdag aan jou doorgeven middels de door jou gewenste methode (sms, mail, telefonisch). Je kunt ook zelf contact opnemen met ons voor het opvragen van de uitslag.

Hoe wordt Mycoplasma genitalium behandeld?

Naar aanleiding van jouw soa test, krijg je de uitslagen binnen 1 werkdag. De uitslag van de mycoplasma test kan soms wat langer duren. Wanneer de uitslag van de mycoplasma test negatief is, hoef je geen behandeling te ondergaan. Is de uitslag positief dan betekent dit dat je deze soa bij je draagt. Het is het raadzaam om de behandeling gelijk te starten. Dit kan uiteraard in één van onze soaklinieken. Een Mycoplasma genitalium-infectie wordt met een antibioticakuur behandeld. Mycoplasma genitalium is besmettelijk tot een week na de behandeling en het wordt daarom aanbevolen om seksueel contact te vermijden of in ieder geval een condoom te gebruiken gedurende deze periode.

Ben je behandeld voor mycoplasma genitalium? Door toename van antibiotica resistentie wordt geadviseerd om te controleren of de behandeling heeft aangeslagen door je te hertesten op mycoplasma genitalium. Hertesten kan betrouwbaar vanaf 4 weken na de behandeling.

Het doormaken en behandelen van een infectie met mycoplasmsa genitalium geeft geen immuniteit. Dit houdt in dat je opnieuw besmet kunt raken wanneer je onveilige seks hebt. Aangezien Mycoplasma genitalium besmettelijk is en je de infectie aan iemand anders kunt hebben gegeven, is het van belang dat jouw sekspartner(s) ook getest en behandeld worden zodat jullie de infectie niet op elkaar of op anderen kunnen overdragen.

Als uit de soa test blijkt dat je de geslachtsziekte Mycoplasma genitalium hebt, adviseren wij jou om jouw sekspartners van de laatste zes maanden te waarschuwen zodat zij zich op Mycoplasma genitalium kunnen laten testen. Hiermee wordt het risico op onbedoelde doorbesmetting, herinfectie bij jezelf of uitbreiding van de ziekte voorkomen. Wil jij je sekspartner(s) liever niet zelf waarschuwen? Wij kunnen dit ook anoniem voor jou doen.

Wegens het zeer besmettelijke karakter van de soa Mycoplasma genitalium raden wij jou aan condoom te gebruiken bij elk seksueel contact. Vrij je toch onbeschermd, dan is het verstandig om je regelmatig te laten testen!