Wat is trichomonas?

Trichomonas Vaginalis (ook wel trichomoniasis) is een soa die veroorzaakt wordt door een parasiet. De parasiet wordt gemakkelijk overgedragen via seksueel contact. Trichomonas zorgt voornamelijk bij vrouwen voor een infectie. Mannen kunnen de parasiet ook bij zich dragen, maar in de meeste gevallen veroorzaakt deze soa bij hen geen klachten en gaat deze soa vanzelf over. Meestal hoeven mannen dan ook niet behandeld te worden tenzij er via seksueel contact weer sprake is van een herbesmetting of wanneer de partner een trichomonas infectie heeft.

Wanneer moet je je laten testen op trichomonas?

Je kunt je op trichomonas laten testen in de volgende gevallen:

• Je hebt onveilig seksueel contact gehad
  • Je bent gewaarschuwd door iemand voor trichomonas
  • Je hebt klachten die op een trichomonasinfectie duiden (zie symptomen trichomonas)

Symptomen van trichomonas

Ongeveer de helft van de personen met trichomonas heeft hiervan geen klachten. Heb je wel klachten dan treden die meestal een maand na het seksueel contact pas op.

• Dunne, wittige afscheiding uit de penis
  • Pijn of een branderig gevoel tijdens het plassen
  • Ontstoken voorhuid

• Gevoelige, ontstoken vulva en vagina
  • Pijn tijdens de seks
  • Veranderingen in vaginale afscheiding (meer, gele, groene en/of schuimende afscheiding)
  • Pijn of een branderig gevoel tijdens het plassen

Hoe raak je besmet met trichomonas?

Trichomonas wordt overgedragen door seksueel contact tussen penis en vagina of vagina en vagina. Deze soa wordt niet overgedragen door pijpen, beffen of anale seks.

Gevolgen van onbehandelde trichomonas

Trichomonas veroorzaakt maar zelden complicaties en is een relatief onschuldige soa. Wel is de kans op het oplopen van andere soa, zoals hiv, groter wanneer je een trichomonasinfectie hebt.

Hoe wordt trichomonas vastgesteld?

Trichomonas kan  aangetoond worden vanaf 21 dagen na het seksueel contact:

• Door middel van een vaginaal uitstrijkje

Anonieme trichomonas test en uitslag binnen 1 werkdag

Nadat je een anonieme soa test op  trichomonas hebt laten doen worden de afgenomen monsters onmiddellijk in het laboratorium onderzocht en geanalyseerd. De uitslag wordt  de volgende werkdag bekend  middels de door jou gewenste methode (sms, mail, telefonisch). Je kunt ook zelf contact opnemen met ons voor het opvragen van de uitslag.

Hoe wordt trichomonas behandeld?

Wanneer je door ons op een soa bent getest, communiceren wij jou de uitslag binnen 1 werkdag. Als de uitslag negatief is, hoef je geen behandeling te ondergaan. Een negatief resultaat betekent namelijk dat er geen Trichomonas vaginalis is aangetoond. Wanneer de uitslag positief is, betekent dit dat je deze soa bij je draagt. Het is dan verstandig de behandeling gelijk te starten. Dit kan uiteraard in één van onze soaklinieken. De trichomonasinfectie wordt met een antibioticakuur behandeld. Trichomonas is besmettelijk tot een week na de behandeling en het wordt daarom aanbevolen om seksueel contact te vermijden of in ieder geval een condoom te gebruiken gedurende deze periode.

Het doormaken en behandelen van een trichomonasinfectie geeft geen immuniteit. Dit houdt in dat je opnieuw besmet kunt raken wanneer je onveilige seks hebt. Aangezien trichomonas zeer besmettelijk is en je de infectie aan iemand anders kunt hebben gegeven, is het van belang dat jouw sekspartner(s) ook getest en behandeld worden zodat jullie de infectie niet op elkaar of op anderen kunnen overdragen.

Als uit de soa test blijkt dat je de geslachtsziekte van trichomonas hebt, adviseren wij jou om jouw sekspartners van de laatste zes maanden te waarschuwen zodat zij zich op trichomonas kunnen laten testen. Zodoende wordt het risico op onbedoelde doorbesmetting, herinfectie bij jezelf of uitbreiding van de ziekte voorkomen. Bij ons, kun je er ook voor kiezen om jouw sekspartners anoniem te laten waarschuwen.

Wegens het zeer besmettelijke karakter van de soa trichomonas raden wij jou aan condoom te gebruiken bij elk seksueel contact. Vrij je toch onbeschermd, dan is het verstandig om je regelmatig te laten testen!